Creator Lover

Creator Lover
hey kamoo..:)

Wednesday 31 July 2013

Jom cantik guna barang dapur! :)

Assalamualaikum peeps! wohoho

haaa....arini aku nak  share something priceless dengan korang... aku nak share macam mana nak cantik dengan barang-barang murah jer..alaaaaa...barang pon guna bahan2 dapur korang nak memasak tu jer:) jom2..aku pinjam 5 mnt masa korang baca oke:)

RAMBUT
oke...dalam banyak2 part yang aku jage kat badan aku adalah rambut. tak tau la kenapa tapi aku sangat2 sayang rambut aku...hehe..oke actually rutin arian aku, bila aku cuci rambut aku akan salut dulu rambut aku dengan santan. korang taw tak santan kelapa tu? aku perah then aku akan perahkan sikit limau nipis. pastu aku akan bubuh dalam peti.kalau dapat semalaman lagi bagus n kalau korang dapat santan tu basi lagi la bagus tapi takut korang tak sanggup pulak..hehehe..so dapat perap 1-2 jam dalm peti pon dah oke. then korang lumur kat atas kepala dari kulit kepala sampai ujung rambut korang. Santan ni bukan je boleh menghitamkan rambut tapi dia boleh melembabkan dan menyihatkan rambut korang. Then dalam setengah jam pastu korang basuh la rambut korang tu.Usually aku akan shamppo rambut aku dua kali using 2 different shampoo.shampoo pilihan aku mestilah sunsilk:) aku pengguna tegar sunsilk kot..hehe..aku akan gune yang warna biru dulu untuk scalp aku then aku guna warna hitam untuk color.aku tak suka rambut aku selain warna hitam.hehe..so after shampoo, aku gune foundation...so settle...eh tak abeh lagi, after that aku nak nasihatkan korang, nak keringkan rambut jangan sesekali gonyoh rambut korang dengan towel kuat.be gentle okeh..kalu boleh just tekap2 je bagi towel tu serap air.hehe dah kering, last sekali aku akan sapu serum.serum ni penting untuk lebatkan rambut. lepas tu believe me! rambut korang akan berkilat...aku tak tipu..cuba dulu oke:)

MUKA
Selain rambut, muke is second things aku jaga, oke fine kulit aku xdak la flawless, putih gebu mana, i admit aku pon bukan putih mana..hahah adat la anak mami...tapi at least aku buat something untuk jaga skin aku.oke mmg mende yang aku buat npk cam leceh..tp believe me...its worth it okey..:)

first step is penyediaan barang. barang2 yang aku guna suma nye ada kat dapur korang tu..tak payah nak beli dah. first aku akan lenyek akan tomato then perah cket asam limau, pastu bubuh dalam peti ice oke, second aku akan pecahkan telur,amek putih nya saja then perah limau nipis cket, bubuh dalam peti ice jgk. oke sementara tunggu masker2 tu sejuk, korang amek segengam beras, basuh then tumbuk sampai halus, tak halus sangat pon takpe, as long as, ade serbuk-serbuk cket tu pon dah oke.korang letak dalam bekas kecik2...korang letak cket air, then letak dalam peti jugak. next korang amek  kunyit serbuk, bubuh dalam bekas lain, campur sikit air, bubuh dalam peti ice jugak. lastly, amek limau nipis,perah dalam bekas lain, same procedure, bubuh dalam peti ice. done! oh lupe...jgn lupe ye..korang perlukan sedikit madu dan oat untuk facial ni..:)

CARA-CARA NYER

  1. 1st step, basuh muka korang dengan air suam, motif nyer nak bagi pori2 muke korang terbuka, so senang nak serap zat2 ni sume oke. lepas siap basuh, lap muke dengan tisu bersih then amek madu, korang gosok madu lebah tadi kat seluruh muka, bia 15 minit then basuh
  2. second, korang amek masker tomato dalam peti korang tadi, bubuh la kat muke korang, make sure sume part kena oke, procedure sme, bia 15 minit then basuh
  3. next, amek putih telur korang td, sapukan seluruh muke, 15mnt bilas muke then keringkan muke.
  4. seterusnye, korang amek beras yang ditumbuk tadi, bia kan air beras tu kering kat muke, dalam 5-7 mnt then korang bilas dengan air.Air beras ni bagus untuk putihkan kulit.
  5. kemudianyer kunyit, haaa...amek sedikit kunyit yang korang sejukan tadi, sapu kan muke buat macam scrub,memang muke korang nampak kuning habis time ni, takpe kalau korang nak tau, kunyit ni agen penyerapan minyak yang baik:)
  6. lepas korang bilas muke korang yang berkunyit tadi, step sterusnyer amek air limau nipis yang diperah tadi,sapu seluruh muke sambil gosok taw, time ni agak pedih cket tapi skejap je...then bilas.
  7. akhir skali, amek sedikit quaker oat yang orang makan tu, korang basahkan muka then gosok dengan oat ni.muke korang akan lembut giler sangat2 time ni..believe me!!
Done! tu utk muke...try la...its really worth it!



BIBIR
Untuk lips pulak aku guna madu, vaseline dengan gula putih/perang. korang gaul tiga2 bahan ni, then korang gosok kat bibir macam scrub. try la...bibir yang pecah2 tu bagus  kalau try.nak2 plak bulan puasa ni kan..eheee...mesti bibir korang pecah2 kan? aku taw.

BADAN
selain rutin harian aku pakai losyen pas madi, sekali seminggu aku akan buat menda ni, hampas kelapa yang dah diperah santanyer  tu, korang gaulkan dengan garam, then biarkan dalam setengah jam, masa korang mandi, korang buat macam scrub badan tu. kulit korang memang lembab giler lepas tu...tak caya? cuba okeh..:)



oke buat masa tu jer la petua yang aku amalkan...tapi rutin harian aku mesti ade pencuci muke safi, pelembab dia n dengan scrub st ives..eheeee...wajib oke!




so you get flawless skin! eheeee...



oke dah abes..
papai...
xoxo
aien with love

1 comment:

  1. feel free to follow my blog..
    http://bellatravelwithlove.blogspot.com/

    ReplyDelete